התמצאות במרחב לגיל הרך

29/09/2020
התמצאות במרחב היא היכולת לתפקד עם כל השרירים והחושים בסביבת החיים של האדם. כמו כל דבר היא מתפתחת כמו מעגל גדול מבפנים החוצה. קודם כל חייב הילד להכיר את גופו, את איבריו ואת תפקידיהם. מכאן היא בונה את יכולתו לתפעל אותם ע"י תרגול. איכות התרגול וכמותו תלויים באיכות הגירויים בסביבתו החינוכית ובחיזוקים שהוא מקבל.
בשנת החיים הראשונה הילד לומד על מקומו במרחב מה קרוב אליו ומה רחוק ממנו ואיך מגיעים או מתרחקים ממנו. ולכן מצטרפת קואורדינציה המאפשרת לו למצאו את פיו, את הגרביים שהוא רוצה לפשוט, את הצעצוע המועדף. ככל שסביבתו עשירה יותר ומגרה יותר החזרות על הפעילויות יהיו רבות והלמידה איכותית ומפורשת. אותן יכולות הן הבסיס לתאום עין ויד [לפזל למשל] עין רגל [לבעיטה בכדור למשל] לרכיבה על אופניים, בניה בקוביות ומכאן ללמידת קרוא וכתוב ולעבודות יצירה. כדי לעשות את כל הדברים בהנאה ולחזק את הלמידה יש ללוות את הפעולות בשירים רלוונטיים [שירים לפעוטות או שירי ילדים] מוסיקה ותנועה דבר המאפשר זכירה טובה יותר, מהירה יותר ומיומנויות רבות יותר שיכולות לבוא לידי ביטוי עוקב [ברצף זה אחר זה עד סיום הפעולה] דוגמה לביטוי עוקב – בחירת צבע, לקיחת צבע, פעולה על דף הנייר, אפסון או יבוש לפי סוג הפעילות.
ואפילו סימולטני [כמה פעולות בו זמנית]. דוגמה לביטוי סימולטני – הפנית ראש, קליטת ההוראה או המצב הדורש פעולות ופעילות מידית. ברור שיש כאן שלבים אבל בשל המיומנויות התמצאות במרחב שרכש הן נראים כפעולה אחת ולא רצף פעולות. כמובן שישי צורך בחיזוקים. לפעמים החיזוק הוא עצם ההצלחה ולפעמים תשומת הלב החיובית של סביבתו.
תכנית להתמצאות במרחב, גוף ואברים נמצאות בדיסקים או בסטרימינג:
גילאי לידה עד 3 שנים – "גופי וכל כולי", "שירים בשתי ידיים", "קטנטנים", "פצפונים".
לגילאי גן 3-6 – "פעלולי גן", "מסיבת ריקודים", 1 ו 2 "התעמלות בקלות", "עושים ספורט", "משחקים "בכיף",
סל הקניות שלי